SendenBlog Rotating Header Image

November, 2010:

Treinen – update

Het is inmiddels alweer 17 werkdagen sinds mijn vorige bericht over Treinen. Dezelfde avond, 8 november 2010, heb ik via de website van Veolia een klacht ingediend. De dag erna kreeg ik een automatische mail terug met de mededeling dat de klacht was ontvangen en dat ik binnen max. 15 werkdagen antwoord zou krijgen.

17 dagen verder en dus niets gehoord. Ik ben bang dat ik er ook nooit meer iets over zal horen :-(

Intussen heb ik na enkele andere treinproblemen/vertragingen bij de NS 2 formulieren Geld terug bij vertraging ingediend. Voor de behandeling van deze problemen staat 4 tot 6 weken. Ik ben benieuwd of ik iets zal horen.

Zal ongetwijfeld vervolgd worden.

Update 6 december 2010 : 4 werkdagen verder. Nog steeds geen reactie van Veolia. Ook niet op een mail waarin ik vraag naar status van de klacht (met klachtnummer). Nul reactie. Bij service richting klanten hoort volgens mij ook communicatie, maar daar hebben ze bij Veolia nog nooit van gehoord :-(

Update 21 december 2010 : 1,5 maand verder en bijna een maand na het mailtje van 30 november, en nog steeds nul reactie van Veolia. Schandalig :-( Nog maar eens een mailtje gestuurd.

SAP Inside Track #sitNL

Veel mensen die met SAP technology werken, zullen de jaarlijkse SAP TechEd wel kennen. In 3 dagen tijd worden honderden sessies op SAP gebied gehouden en deze zijn veelal bestemd voor de techneuten onder ons. Als ABAP-er is TechEd dus de ideale conferentie om op de hoogte gehouden te worden van nieuwste ontwikkelingen op SAP gebied. Daarnaast wordt er ook flink genetwerkt. Helaas kost de toegang tot SAP TechEd ruim 2000 Euro. Daarnaast moet je er de reis- en overnachtkosten bij tellen. Niets iets waar mijn baas mij ieder jaar naar toe stuurt.

Daarom is men vanuit de SAP communitity (SCN/SDN) gestart met zogenaamde SAP Inside Tracks : 1 dag presentaties en netwerken. Een mini SAP TechEd dus, die niet 1x per jaar in Europa wordt gehouden, zoals de SAP TechEd, maar in meerdere landen.

De 2e editie van SAP Inside Track Nederland vond afgelopen zaterdag in Eindhoven plaats op het kantoor van Ciber. 50 enthousiastelingen genoten van sessies over oa. PI, ABAP, CE, BOL programming, WEBCUIF en Code Exchange. Aan het einde van de dag vond er een heuse Demo jam plaats, waar 4 teams een innovatief idee presenteerden in 6 minuten tijd, en waar het publiek met behulp van klappen en een applausometer bepaalde wie de beste was. De Demo jam werd overigens gehost door de man die dat ook op de SAP TechEd doet : @ccmehil.

Opvallend was dat Twitter veelvuldig langs kwam. Hashtag #sitNL werd veel gebruikt. Ik leerde online vrienden dan ook offline kennen 😉 Daarnaast zag je ook een hoop MacBooks en iPads. Ik geloof dat ik eens met mijn baas moet gaan babbelen.

#sitNL werd georganiseerd door SAP Mentor @tbroek en kon door sponsoring van oa Ciber, TheNextView en SAPPress gratis worden aangeboden. Twan, complimenten voor een geweldig event en ik zal er volgend jaar zeker weer bij zijn.

iPad / iPhone apps

Ik krijg regelmatig de vraag : welke iPad/iPhone app moet ik zeker erop zetten ? Daarom is het misschien wel handig om de apps die ik het meest gebruik even op een rijtje zetten.

Op de iPad/iPhone pagina (zie rechtsboven in het menu) vind je dit overzicht. Deze pagina zal in de toekomst met enige regelmaat aangepast worden, omdat er zoveel apps bijkomen in de Appstore. Goede en slechte 😉

2 goeie Nederlandse sites om de ontwikkelingen op iPad/iPhone apps bij te houden zijn :

Bruidsuite

Voor mijn werk zit ik regelmatig in een hotel. Vooral omdat het vanuit het mooie Zuid-Limburg een eindje reizen is naar klanten die op meer dan een uur reistijd zitten. Op dit moment zit ik in Vlaardingen, wat toch al snel 2,5u met de auto is. Daarom neem ik ook regelmatig de trein.

Op 5 minuten lopen van mijn huidige werkplek  ligt een prachtig hotel aan de Nieuwe Waterweg, het Delta Hotel. Omdat pas op het laatste moment duidelijk was dat ik in Vlaardingen zou beginnen, kon ik ook pas heel laat een hotelkamer boeken. Dus waren er alleen nog enkele duurdere kamers beschikbaar. Toch maar geboekt, want een bankje in het park is in deze tijd van het jaar redelijk frisjes.

Toen ik gisteravond bij de receptie van het hotel aankwam, stond me een verrassing te wachten. Ze hadden me geupgrade (gratis) en ik kreeg de bruidsuite, inclusief waterbed. Helaas kon Mrs Senden niet meer op tijd in Vlaardingen komen 😉

Dus zat Hans in zijn eentje in de Red Roses suite met 2 breedbeeld tv’s, ligbad met bubbels, douche, waterbed en een balkon met uitzicht op de Nieuwe Waterweg. Lachu 😉

Meer foto’s zijn te vinden in de Bruidsuite set op Flickr.

Update 23-11-2010 : afgelopen nacht zat ik weer in het Delta Hotel en weer mocht ik de bruidsuite gebruiken 😉

Treinen

Onlangs heb ik van mijn werkgever een NS Business Card gekregen. Als het mogelijk was kon je dan 1 of 2 keer per week per trein naar het werk.

Dat wilde ik dus proberen. Ik zit nu bij een klant naast het NS station in Arnhem en dat is de ideale lokatie om de test te doen. Gisteren online een retourtje Schin op Geul – Arnhem geboekt. 1e klasse 😉

Aangezien er al problemen waren op het Heuvellandtraject van Veolia (Maastricht-Heerlen) sinds afgelopen woensdag, waarbij allerlei redenen zijn langs gekomen (gladde sporen, blaadjes, herstelwerkzaamheden, sein/wisselstoring), heb ik de dienstregeling in de gaten gehouden via Internet en de Trein iPhone app. Gistermiddag (b)leek de dienstregeling weer een beetje normaal te zijn.

Ik ben dus vanmorgen, fris en fruitig, om 5.20u naar station Schin op Geul gegaan. Heb mijn auto geparkeerd, en hoorde toen al het bericht : de trein van 5.30u naar Heerlen rijdt niet. Er komen bussen. De reistijd is max. 30 minuten langer !

De trein van 6.00u had eerst een vertraging van 5min, toen 10, toen 22, en kwam uiteindelijk om 6.25u aan. Ik had nog steeds geen bus van Veolia gezien, die ging pendelen richting Heerlen. De trein reed zonder problemen naar Heerlen. En de rest van mijn reis naar Arnhem ging ook zonder vertraging en dus zeer voorspoedig.

Hetzelfde ging het met de terugreis vanuit Arnhem. Vertrokken om 17.20u in Arnhem kwam ik effe half 8 aan in Heerlen. En toen werd er omgeroepen : in verband met gladheid rijden er vandaag geen treinen meer tussen Heerlen en Maastricht, en tussen Maastricht en Heerlen. U kunt gebruik maken van de reguliere busdiensten van Veolia !!!!

Oftewel : ZOEK HET MAAR ZELF UIT EN ZIE MAAR HOE JE THUIS KOMT !!!

Ik had mijn auto bij station Schin op Geul staan, waar geen normale bus in de buurt komt. Ik zou sowieso niet weten hoe ik met de bus vanuit Heerlen in Schin op Geul kom. En dan verwacht je medewerkers van Veolia die reizigers informeren en helpen bij het vinden van de goede bus. NOPPES, geen Veolia in de buurt te zien. De aanwezige NS employees kregen de lading ergernis over zich heen. Maar konden ook niets.

Uiteindelijk heb ik mijn vrouw (maar die was weg) en mijn vader gebeld. De laatste heeft mij in Heerlen opgehaald en naar mijn auto in Schin op Geul gebracht.

Wat is nu het grootste probleem ?

Niet de gladde sporen, want dat kan gebeuren. Mag niet, maar kan. Sois.

Nee, de service en de probleemafhandeling na dergelijke problemen, en vooral het ontbreken daarvan is het grootste probleem. Ik had minstens 5 Veolia medewerkers op station Heerlen verwachten, die de gestrande reizigers zouden adviseren en helpen.

Ook het inzetten van extra bussen had ik verwacht. Niet omroepen : maak maar gebruik van de normale bussen. Ik heb betaald vanaf station Schin op Geul, en wil daar dan ook door Veolia terug gebracht worden. Niet 20min lopen verder :-(

En het twitteraccount @VeoliaLimburgOV doet alleen maar spaarzaam meldingen, maar reageert niet op individuele klachten. Misschien is dat ook beter van niet.

En nu ? Morgen maar een boos mailtje naar Veolia sturen, en waarschijnlijk gewoon met de auto naar Heerlen en vandaaruit richting Arnhem treinen.

Het was me het dagje treinen wel.